Портал "Русская Профессиональная Астрология"
Subject: Re: Дома и асценденты
Replies: 5491 5492
Date : 16 Dec 1999 19:50 GMT
From : Igor Miller [Igor] (miller@udmnet.ru)
To : Andrey Antonov [silver] (silver@jet.msk.su)
Здравствуйте, Андрей.
Полностью солидаризируюсь с Вашими высказываниями относительно сомнительной
практики неконтролируемого продуцирования легковесных ментальных моделек.
Особенно когда они предлагаются в качестве заменителя (суррогатного) известным
(но плохо изученным и потому непонятым) древним астрологическим и метафизическим
доктринам.
AA> и для того, чтобы разобраться, что алхимия, не просто добывание золота из
AA> ничего. Также, думаю, что Вы сами хорошо представляете, что в астрологии
AA> существует и греческое и романское направления и что эллины предпочитали
AA> греческое :)
Недавно наткнулся на статью, думаю Вам будет интересно.
Новые открытия старых греческих источников о луне VOC (Void of course).
http://www.ipcom.ru/~astrol/article1.htm
Поразительно созвучие греческого термина "Кенодромиа" и индийского
"Кемодрума-йога".
И еще, мне было бы интересно узнать Ваше мнение относительно нижеследущего
текста, в особенности первой его части, где говорится о заимствовании индусами
греческой традиции.
Greek astrology was transmitted to India in the 2nd and 3rd centuries AD by
means of several Sanskrit translations, of which the one best known is that made
in AD 149/150 by Yavaneshvara and versified as the Yavanajataka by Sphujidhvaja
in AD 269/270. The techniques of Indian astrology are thus not surprisingly
similar to those of its Hellenistic counterpart. But the techniques were
transmitted without their philosophical underpinnings (for which the Indians
substituted divine revelation), and the Indians modified the predictions,
originally intended to be applied to Greek and Roman society, so that they would
be meaningful to them. In particular, they took into account the caste system,
the doctrine of metempsychosis (transmigration of souls), the Indian theory of
five elements (earth, water, air, fire, and space), and the Indian systems of
values.
The Indians also found it useful to make more elaborate the already complex
methodology of Hellenistic astrology. They added as significant elements: the
naksatras (or lunar mansions); an elaborate system of three categories of yogas
(or planetary combinations); dozens of different varieties of dashas (periods of
the planets) and antardashas (subperiods); and a complex theory of astakavarga
based on continuous horoscopy. The number of subdivisions of the zodiacal signs
was increased by the addition of the horas (150 each), the saptamshas (4 2/75
each), and the navamshas (30 20' each); the number of planets was increased by
the addition of the nodes of the Moon (the points of intersection of the lunar
orbit with the ecliptic), and of a series of upagrahas, or imaginary planets.
Several elements of Hellenistic astrology and its Sasanian offshoot (see below
In Sasanian Iran), however--including the lots, the prorogator, the Lord of the
Year, the triplicities, and astrological history--were introduced into India
only in the 13th century through the Tajika texts. Besides genethlialogy, the
Indians particularly cultivated military astrology and a form of catarchic
astrology termed muhurta-shastra and, to a lesser extent, iatromathematics and
interrogatory astrology.
(это не весь текст, если заинтересовало могу кинуть линк, там еще дают :)
Всего хорошего,
Игорь